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Programme

The International Conference on Screw Machines 2022 features presentations on numerous aspects of design, operation, and investigation of screw machines. Join the ICSM 2022 and learn about

  • multiphase flow
  • simulation & experiment
  • vacuum technology
  • contact- & flow-related loss mechanisms.

Connect with researchers, manufacturers, service providers, and users from the global screw machine community. We are very much looking forward to welcoming you in Dortmund this September.

The programme includes

  • keynote sessions
  • paper presentations
  • science update sessions with plenty of room for discussions
  • lab tours
  • a conference dinner
  • and, of course, many chances to get in touch with experts on screw machines.

Keynote speakers

Professor Thomas von Unwerth

Chemnitz University of Technology, Faculty of Mechanical Engineering, Department Advanced Powertrains, Germany

Hydrogen as multivalent energy carrier - also for mobility?

Many countries around the world are turning towards climate friendly energy usage. One of the main options appreciated is seen in electricity won from renewables and then used in a direct way for stationary and mobile applications. Taking into account that there’s still a big lack for electric energy storage, hydrogen as an energy carrier more and more plays an important role. Producible via many different ways from almost any primary energy with different sizes of carbon footprints, it can be stored in large quantities, transported by pipelines, road or sea and can be used in a lot of applications. A selection of pathways for hydrogen as future energy carrier for mobility is presented and discussed.

Professor Eckhard A. Groll

Purdue University, School of Mechanical Engineering, United States of America

Improving vapor compression system efficiency through advanced vapor compression technologies

The phase-out of ozone depleting and climate changing refrigerants as well as recent advances in compressor and other vapor compression component technologies, such as novel capacity control methods, use of smart sensors, materials and manufacturing practices, has rapidly increased the research efforts related to vapor compression systems for the HVAC&R industry. This presentation provides an overview of several research efforts related to novel compression concepts and unique cycle integration measures for refrigeration, air-conditioning and heat pumping applications with the goal to reduce irreversibilities and move system performance closer to Carnot efficiency. These research efforts include refrigerant injected compression with economization, near-isothermal compression with cylinder cooling and internal regeneration and rotor-cooled compression in twin screw compressors.  The latest state-of-the-art of each of these research efforts will be introduced and discussed.


Anfahrt & Lageplan

Der Campus der Technischen Universität Dortmund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dortmund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dortmund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dortmund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Universität ausgeschildert.

Direkt auf dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dortmund Universität“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 15- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dortmund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Universität mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.
 

Zu den Wahrzeichen der TU Dortmund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dortmund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dortmund Universität S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dortmund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dortmunder Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Universität. Ein größeres Angebot an internationalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Kilometer entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Universität zu erreichen ist.

Die Ein­rich­tun­gen der TU Dort­mund verteilen sich auf den größeren Cam­pus Nord und den kleineren Cam­pus Süd. Zu­dem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark. Genauere In­for­ma­ti­onen kön­nen Sie dem Campusplan entnehmen.